Головна » Файли » Батьківські університети » Наймолодшим |
01.12.2012, 23:15 | |
Дитина в шість років не повинна вміти читати й писати, але знаючи й правильно вимовляючи всі звуки, вона легко цього навчиться Розглядаючи тему підготовки до школи, ми зосередимось на фонематичній готовності майбутнього першокласника. І батькам, і вихователям дитячих садочків варто було б звернути увагу на мовлення п’ятирічного малюка, перевірити, чи вимовляє він усі звуки. Проте, як свідчить практика, люди з близького оточення дитини часто не можуть об’єктивно оцінити розвиненість її артикуляційного апарату. А мовлення – надзвичайно важливий показник розвитку, тому в першому класі більшість спілкування вчителя й учня відбувається в усній формі. Уміння ліпити, малювати й вирізати з часом «переходить» на артикуляційний апарат. Ваша дитина не може порахувати склади? Навчіть її робити це на кісточках пальців – обов’язково спрацює!
Про готовність дитини висловлювати свою думку і сприймати інформацію нам розповідає логопед і дитячий психолог київської спеціальної школи-інтернату № 15 для дітей із наслідками поліомієліту та церебральним паралічем Олена Бєлокур. Олена Іванівна вважає, що загалом підготовка до школи має починатися трохи раніше, ніж це прийнято. ДИТИНСТВО НЕ ЧІПАЄМО? – Чомусь вважається, що малюка до школи треба готувати в п’ять – п’ять з половиною років, – каже Олена Бєлокур. – Деякі мами заявляють: «Дитині треба дати дитинство, тому я її не торкаю. Нехай грається». В результаті батьки часто втрачають період розвитку від трьох до шести років. Я дійшла висновку, що дитина має розвиватися поступово, раціонально засвоюючи той обсяг інформації, який вона отримує через картинки, пазли, мультики, ігри й розмови з батьками. Тому підготовку до школи можна починати з трьох років, ненав’язливо пояснюючи малюкові, що є час, коли треба трохи посидіти спокійно, вислухати маму чи вихователя й виконати якесь завдання. Сьогодні – час гіперактивних дітей. Мами жаліються, що не можуть умовити сина чи доньку навіть п’ять хвилин посидіти спокійно. А для цього є дуже проста вправа. Ми ставимо перед малюком годинник і, наприклад, кажемо: «Ось цей проміжок часу, поки стрілочка рухається від одинички до двійки, ти не бігаєш, не граєшся, а просто малюєш яблучко». Час «уроку» можна збільшувати з п’яти хвилин до десяти – п’ятнадцяти. Це буде виховувати концентрацію, а її треба розвивати раніше, ніж вчитися писати палички. Програма у школі для дітей нелегка, і якщо вони не звикнуть одержувати щодня нову інформацію, в першому класі це додасть неабияких проблем. ПІДСВІДОМІСТЬ ПАМ’ЯТАЄ «Л» Усіх без винятку батьків цікавить, чи вистачить часу до школи, аби виправити неправильне мовлення? Нечітка вимова може зберігатися до п’яти років, і це є межею норми. Потім необхідно звернутися до спеціалістів, зокрема невропатолога, лора, педіатра, логопеда й відкоригувати мовлення. Особливо важливо не пропустити візит до лора, адже до 20 відсотків дітей мають знижений слух, а через це страждає і мова. Але якщо ми порівняємо період неправильної вимови перед школою (чотири роки) і правильної (чотири місяці), що переважить? І ось дитина йде до першого класу – вимова правильна, але підсвідомість продовжує диктувати звук «л» замість «р», що відображається на письмі. Це не є характерним абсолютно для всіх дітей. Однак, чим раніше батьки звернулися б до спеціаліста, тим менше у вашого школярика було би проблем із навчанням. Звісно, дитина має певні періоди фізичного розвитку, які стосуються й артикуляційного апарату. Чому малюк у півтора року розмовляє неправильно? Бо рухи артикуляційного апарату ще диференційовані, язичок рухається неточно. Становлення артикуляційного апарату триває до 4,5 року. Якщо до цього часу мова не поліпшилась, доведеться знову проконсультуватися в спеціалістів. – Це все – межі норми, – застерігає логопед. – А найперше, що я запитую в батьків на консультації, як дитина говорила півроку тому. Чи є прогрес. Якщо поступу немає – в неї вже серйозні проблеми. КОЛОБОК ПРОТИ «СИСКИ» Багато батьків вважає: дитина виговориться. І це правда, але… тільки в 50 відсотках випадків, попереджає логопед. Більше того, коли ще не було такої професії, наш мудрий народ вигадав спосіб виправляти вимову. Це, звісно, казки: «Колобок-колобок, я тебе з’їм, – каже вовк. Колобок-колобок, я тебе з’їм, – говорить лисичка.» Повторюючи ці рефрени багато разів, дитина, зрештою, скаже правильно. Але батькам (а подекуди й вихователям) обов’язково потрібно навести приклад правильної вимови. А це неможливо, якщо з дитиною сюсюкають. Звісно, всі ці «сиски» і «летефони» такі смішні! Проте повторювати їх дорослим не бажано – це знову-таки уповільнить розвиток мови. Адже мама для малюка – більший авторитет за телевізор чи радіо, навіть якщо вони говорять правильно. – Наша загальна біда – багато майбутніх першокласників неправильно говорить, – підсумовує Олена Бєлокур. – Наприклад, за даними МОНмолодьспорту, в 2010 році в Україні до першого класу пішла 71 тисяча дітей, 40 тисяч з яких мали вади вимови. Як це можливо? Батьки просто не помічають, що син чи донька неправильно розмовляють. Це можуть визначити тільки відповідні спеціалісти. У вчительки в першому класі буде 30 учнів і їй не вистачить часу «підтягувати» вашу дитину. ПЕРШИЙ БУКВАР – ВИВІСКА Дехто з учених вважає, що процес читання – це згадування слова, яке ми один раз назавжди вивчили. Але ж його спочатку потрібно вивчити! В дитини ще не повністю сформоване зорове й просторове сприймання, тому із цим можуть виникнути проблеми. В малюків, крім того, часто спостерігається дзеркальне читання й письмо (букви й цифри пишуть і читають навпаки). Виправляти «дзеркало» можна, граючись у відгадування правильно чи неправильно написаних букв, аби учень сам знаходив помилки. Процес читання – це з’єднання звуків у склади, а складів – у слово. Якщо порушений один із цих зв’язків – дитина «спотикається» на шляху навчання. Тому бажано хоча й поступово, але дотримуватися цієї методики, бо від часів Костянтина Ушинського ніхто кращої не придумав. Так, є методика, за якою дітей навчають одразу читати слова. Вона корисна, якщо дитина має якісь порушення розвитку, не розмовляє. Але для всіх батьків зазначимо, що у школі діти навчатимуться за однією схемою: звуки – у склади, склади – у слова (поскладовий метод читання). – Хочу наголосити, – зазначає Олена Іванівна. – Навчайте дітей спочатку звуковій назві букви, а не алфавітній. Бо дитина буде читати «ем-а-ем-а» замість «мама», а потім доведеться переучуватись. Ознайомити з тим, як звучать букви, також доцільно під час підготовки до школи. Якщо «раптом» так станеться, що дитина почне читати ще до шести років, – нічого погано в цьому немає. Однак тільки за умови, що вона сама виявила бажання навчитися! Звісно, дитина, яка вміє читати, набагато більше розвинена. Адже малюки вчаться читати не за букварем, а ще й за вивісками на будинках, читаючи оголошення, назви книжок. Так вони більше дізнаються про навколишній світ. СКЛАДИ ЖИВУТЬ НА ПАЛЬЦЯХ Ще в 60-ті роки минулого століття вчені довели, що розвиток дрібної моторики пов’язаний із мовленням. Чим вона розвинутіша, тим кращим буде фонематичне сприймання. Іншими словами, вміння дитини вирізати фігурки по контуру – це є вміння зосередитися й зробити точний рух язиком, щоб вийшов якийсь звук. Є багато вправ для пальчиків, які можна виконувати, не маючи нічого під рукою, – пояснює логопед. Можна по черзі з’єднувати схожі пальці, а можна – різні (великий палець і мізинчик), зробити з рук «кошичок», «будиночок», «посипати крупи курочкам», порахувати «будівельний матеріал». Вміння ліпити, малювати й вирізати із часом впливає на чіткість вимови малюка. Ваша дитина не може полічити склади в слові? Навчіть її робити це на кісточках пальців, плескаючи в долоньки чи стукаючи по столу, – обов’язково спрацює! НАЙКРАЩЕ «ТРИ» -ЦЕ ЦУКЕРКИ Отже, перед школою дитина вже повинна правильно розмовляти, вміти описати предмет, дати оцінку явищу, переказати мультик, вивчити чотири рядки віршика. Математичні здібності розвиваємо, навчаючи рахувати до 10 в прямому й оберненому порядку. Діти в шість років мають знати, яке число на одиницю менше/більше названого і співвідносити цифру з числом. Тобто малюк повинен розуміти, що три цукерки в умові задачі – це і є три цукерки, що лежать у нього на столі. – Щодо того, як навчати рахувати в межах першого десятка – на рахівних паличках чи на пальцях, – розповім вам одну історію, – каже Олена Бєлокур. – У 40-ві роки минулого століття управління освіти категорично забороняло вчити рахувати на пальцях. Моя мама тоді працювала вчителькою молодших класів. Щоб пройти перевірку, вона навчила дітей лічити на пальцях рук і ніг, поклавши руки під кришку парти. Перевірку пройшла краще за всіх! Обидва методи мають право на існування, аби тільки рахунок на пальцях не став звичкою. Також навчіть дитину орієнтуватися в складі числа, наприклад, п’ять – це два і три. І завжди рахуйте усно! Це дуже розвиває інтелект і сприймання дитини. МАМО, ТИ НЕ ПРАВА! Елементарні задачі можна розв’язувати, починаючи вже з чотирьох – п’яти років. Це дуже розвиває логічне мислення. Наприклад, у мене – дві груші, в тебе – три. Скільки треба змінити, аби стало однаково? Оленка, наприклад, скаже: «Одну з’їсти», Олесь – «Одну взяти у мами». Потім поставте інше запитання: в кого більше груш? І запропонуйте свою відповідь: «У мене дві. Отже, більше!». Тут дитина може розгубитися. Спрацьовує авторитет учителя чи мами і ваше дошкільнятко починає сумніватись. Але якщо дитині вдасться довести, що вона права, уявіть, як виросте її самооцінка! Обов’язково встановіть із дитиною зворотний зв’язок. Після того, як вона вирішить вашу задачу, нехай придумає завдання і для вас, тобто поставить себе на місце вчителя. Час від часу педагог чи мама мають пропонувати разом із правильною відповіддю неправильну – нехай малюк вас виправить. Це навчає аналізувати чужу роботу й контролювати свою. НЕВРОЗ ЧЕРЕЗ КЛІТИНКУ ВАЖЛИВИЙ ПОКАЗНИК ГОТОВНОСТІ ДО ШКОЛИ – РОЗВИНЕНІСТЬ КОРИ ГОЛОВНОГО МОЗКУ Батьки, звісно, й самі можуть простежити готовність дитини до школи, скориставшись будь-якими навчальними й розвивальними тестовими завданнями. Якщо дошкільник справляється з невеликими тестами, що показують розвинутість дрібної моторики, на вилучення зайвого (знайти коло серед квадратів), розрізняють такі поняття, як світло/темно, вдень/ уночі, то це вже є нормою. Також тепер усі діти мають відвідувати садочок хоча б один рік перед школою. Це надзвичайно корисна практика. Якщо дитина за здібностями не виділяється серед однолітків (у гіршому сенсі цього слова) -це також показник її готовності навчатися. На що ж потрібно звернути увагу батькам і вихователям? Незважаючи на виконання всіх тестів, простежте за фізичним розвитком дитини, – пояснює психолог-дефектолог Влада Тарасенко. МОТОРИКА – НЕ ПОКАЗНИК? – Якщо малюк швидко втомлюється, не може зосередитися, не сприймає інформацію на слух, варто звернутися до невропатолога, – вважає Влада Іванівна. – Ймовірно, був пропущений якийсь момент розвитку. Це свідчить про те, що в дитини ще не досить зріла кора головного мозку, фізіологічно вона не готова сприймати інформацію. Малюкові можуть поставити діагноз ММД (мінімальна мозкова дисфункція), яка дуже легко усувається грамотним спеціалістом. Однак, якщо вчасно не звернути увагу на проблему й усе-таки відправити дитину на навчання, в неї можуть початися неврози, енурез, проблеми зі сном. А як щодо такого важливого показника, як розвиток дрібної моторики? Незважаючи на те, що він яскраво показує логопедичні проблеми, це не найкращий показник готовності навчатися. Нерозвинутість дрібної моторики може просто свідчити про те, що в дитини – свій індивідуальний шлях розвитку. Це також показник того, що з нею не займалися вдома. Такі діти зазвичай не готові сприймати дуже маленькі предмети, наприклад, клітинки в зошиті. На дошці учні спокійно писатимуть великими літерами. А в зошиті вони з мільйона клітинок не можуть знайти ту єдину, куди вписати число! ЗАБАГАТО МОВИ Часто батьки дітей, фізіологічно не підготовлених до школи, відзначають, що їхні школярики забагато хворіють. Насправді, це лише захисна реакція організму! – В респіраторних захворюваннях діти ховаються від школи! – пояснює Влада Тарасенко. – Немає нічого поганого в тому, щоб відправити дитину в шість із половиною, сім і навіть вісім років, коли це виправдано збереженням здоров’я. У Швейцарії, Німеччині, США діти справді йдуть до школи в шість років. Але фактично це дитячий садочок. Школярі багато граються, займаються тим, що з’єднують точки в картинках, розмальовують. Значну кількість часу приділяється фізичній активності. І жодної іноземної! А в нас у спеціалізованих школах дитина в четвертому класі вивчає англійську, німецьку, російську й українську! Чи не забагато? КОМП’ЮТЕР ВІДКИДАЄ НАЗАД Навіть двомовність для багатьох діток не корисна. Особливо великі проблеми з мовленням бувають у хлопчиків. Якщо не сформована база однієї мови, переходити на іншу не можна. У садочку з дітьми, як правило, розмовляють українською, вдома батьки, не замислюючись над цим, спілкуються з малюками російською. Та й спілкування того – лічені хвилини! – Якщо батьки ще й неправильно підібрали для дитини мультфільми (немає діалогів) і дозволяють гратися в комп’ютерні ігри, це ще більше відкидає її назад, – каже психолог-дефектолог. – Адже комп’ютер не відповість на запитання й не розкаже казку. Чим більше дитина сидить перед телевізором – тим менше вона неврологічно стійка. Коли й сам по собі малюк надто сором’язливий, треба обов’язково звернутися до спеціаліста. Однак я категорично проти того, щоб, готуючись до школи, відвідувати групове заняття, де з дітьми займається вчитель початкових класів. Це просто уроки, які нав’язуються дитині ще в п’ятирічному віці. Має бути індивідуальна робота, найкраще – з дитячим психологом-дошкільником. КУДИ ЗНИКЛИ ІГРИ? Майбутні школярі не можуть спілкуватися навіть з однолітками. Найгірше те, що нині діти не граються у дворах великими дружними компаніями! Якщо вже не вистачає такого спілкування, психолог обов’язково допоможе «розговорити» дитину. Багато дошкільників може відповісти на тестові запитання, але соромляться. Їм легше сказати: «Я не знаю!», аби не йти на конфлікт. Навчання малечі й у садочку, і в першому класі має відбуватися лише в ігровій формі. Особливо поки оцінка ще не є мотиваційним фактором. Дітей у школі вже не хвалять, навпаки, щось не зробиш – сварять. Вони відмовляються навчатися, бо розчарувалися в собі: «Я все одно нічого не розумію!». Батькам обов’язково треба шукати причини цього «не хочу» разом зі спеціалістами. НА ЗАМІТКУ ЗВ’ЯЗОК ІЗ МУРЧИКОМ ВТРАЧЕНО Сьогодні в дітей часто спостерігається фонетико-фонематичний недорозвиток мовлення (ФФН). Це порушення при формуванні звукової мовної системи внаслідок того, що дитина не сприймає і не відтворює якісь фонеми (звуки). Наприклад, вона розуміє: перед нею стоїть стіл, а називає його «сіл», хоча й знає звук «т». Інша дитина через загальний недорозвиток мови, хоча й розуміє, що стіл великий і білий, але розповісти про це не може. Виправляти ситуацію треба повільно, розучуючи спочатку одне – два описових слова. Для цього застосовуйте, скажімо, такі ігри. Запитуєте в малюка, яка кішечка зображена на картинці: чорна чи біла, потім – пухнаста вона чи гладка? Далі вводимо емоційний елемент: «Тобі вона подобається? Як назвемо кішечку?» – «Мурчик!» – «А який Мурчик?» – і дитина одразу відповідає: «Мурчик – білий і пухнастий!». Так ми навчаємо малюків відтворювати те, що вони відчувають. Поясніть, що жести й кивки головою не замінюють слів. Не вгадуйте побажань дитини – так ви допоможете їй висловитися. УВАГА! ПЕРШІ НАВИЧКИ РУЧКУ БЕРЕМО ПРАВИЛЬНО, ПИШЕМО САМОСТІЙНО При підготовці до школи й навіть, якщо дитина вже навчається в першому класі, зверніть увагу на прищеплення навичок, які гарантуватимуть легше засвоєння знань. 1. Більшість педагогів початкової школи скаржиться на один великий недолік, що спостерігається майже в усіх учнів. Батьки й вихователі не навчили правильно тримати ручку! Це просте вміння має величезне значення для того, щоб рука не втомлювалась. 2. Навчати писати починаємо з друкованих літер. Так дитина зрозуміє, як розрізняти склади, бо між літерами не буде з’єднань, які збивають з пантелику. Не налягайте на книжки, де слова розділені на склади, – їх можна використовувати на початковому етапі навчання читанню. 3. У сучасних прописах елементи букв і самі букви (цифри) учень вчиться обводити ручкою (олівцем). Але ніхто не відміняв робочого зошита, в якому вчимося писати самостійно! 4. Читання – це альфа й омега всього навчання. Обсяг інформації у школі зростатиме щодня. Аби вирішити будь-яку задачу (виконати вправу), потрібно спочатку прочитати завдання! Тому навіть якщо у школі не задають домашніх завдань, читайте разом із малюком хоч сторінку на день. Олена СОЛОДОВНІК, «Освіта України» № 48 | |
Переглядів: 1251 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |