Головна » Файли » Батьківські університети » Школярам |
13.01.2013, 22:16 | |
Нестача спілкування приводить до нерозуміння й конфліктів Чи знаєте ви, що в будні 72 відсотки батьків спілкуються зі своїми дітьми менш ніж годину на добу і стільки ж часу у вихідні – 55 відсотків? А де знайти вільну хвилинку? – запитаєте ви. – Копійку треба заробляти. Так воно зазвичай і є. Проте наслідки потім невтішні. Саме через нестачу спілкування й виникають нерозуміння між батьками й дітьми, а іноді й серйозні конфлікти. Знайти спільну мову між поколіннями намагалися 300 делегатів Всеукраїнського форуму «Батьки і діти». Серед учасників – представники батьківської громадськості, голови піклувальних рад, лідери учнівського самоврядування, працівники органів управлінь освітою й педагогічні працівники загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів з усіх регіонів України.
Не чекати, коли дитина стане схожою на батьків, а допомогти їй стати собою. Саме такий висновок можна було почути і з вуст багатодітних матерів, і учнівських лідерів У ФОРМАТІ ТОК-ШОУ Особливо цікаво було почути виступи дітей, які самі через років десять стануть батьками. Судячи з їхніх виступів, матусями й татусями вони будуть гарними. Модератор форуму, керівник Головної редакції культурологічних програм ДТРК «Всесвітня служба» УТР Людмила Томашпольська у вступному слові зауважила, що проблем як у дітей, так і батьків вистачає. «Хтось тільки-но пішов до школи, а хтось її закінчує – робить життєвий вибір і вступає до ВНЗ. Однак чи не найбільше проблем завше було у взаєминах і спілкуванні дорослих і їхніх чад. Чи поділяють сучасні діти думки й побажання своїх батьків – ось що цікаво почути і проаналізувати». Зібрання відбулося у форматі… ток-шоу. Тут були свої умови й правила. Під час кожного тематичного блоку слово надавалось дітям і батькам, а також членам експертної групи в складі заступника міністра освіти і науки, молоді та спорту Бориса Жебровського, уповноваженого Президента України з прав дитини Юрія Павленка, заступника голови Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення Лариси Мудрак, начальника Управління кримінальної міліції у справах дітей МВС України Олексія Лазаренка, директора Інституту психології НАПН України імені Григорія Костюка Сергія Максименка. МИ – ІНШЕ ПОКОЛІННЯ Голова батьківського комітету одеської гімназії № 7 Леся Крохінова виховує сімох дітей, шестеро з яких – неповнолітні. На запитання, чи хоче, щоб доньки й сини були схожими на батьків, багатодітна мама відповідає, що діти вже інші, й потрібно навчитися приймати й розуміти їх такими, якими вони є. – У позаминулому році ми зрозуміли, що діти в чомусь переросли нас із чоловіком, – розповідає пані Леся. – І мені не соромно визнати, що ми пішли на спеціальні курси, де батьків навчають бути сучаснішими, розумнішими. Та завжди мрієш, аби вони стали кращими, успішнішими, були здоровими. Звичайно, багато залежить від нас. Коли ми приводимо дитину до першого класу – створюємо їй коло спілкування. Ми це розуміли, тому до вибору школи підходили обережно: шукали місце з особливою атмосферою й серйозним педагогічним колективом. І знайшли таку школу. – Всім відомо, що батьки закладають фундамент морально-етичних цінностей, – каже учениця 10 класу НВК № 138 м. Дніпропетровська, заступник голови міського парламенту дітей Валерія Соболенко. – А потім протягом усього життя чи постійно спостерігають або беруть участь у формуванні наших соціальних орієнтирів. Свій вибір ми, безумовно, робимо самі, але завжди разом з батьками, або погоджуючись з ними, або ні. Чи будемо ми такими, як наші батьки? Ні – тому що ми інше покоління. Так, тому що ми їхні діти. Напевно ні, тому що не хочемо повторювати помилки дорослих. Але й так, тому що теж будемо батьками. ДОПОМОЖІТЬ СТАТИ СОБОЮ Не чекати, коли дитина стане схожою на батьків, а допомогти їй бути собою – такий висновок можна було почути з вуст багатодітних матерів і учнівських лідерів. – Найважливіше у відносинах батьків і дітей – чи батьки чують своїх дітей і готові допомогти, чи готові вислухати й сприяти їм, – вважає Уповноважений Президента України з прав дитини Юрій Павленко. – Негативна поведінка, звички й інші проблеми виникають, коли бракує спілкування. Для дитини найосновніше не кількість благ, які ви пропонуєте, не кишенькові гроші, а чи навчили ви її поважати інших. Тоді й вона поважатиме вас. А дитячу любов купити неможливо. Ще один фактор – довірливі, чесні відносини. Думаю, що можна їсти «баланду» й бути гарними батьками й дітьми у відношеннях одне з одним. А можна у восьмому класі дарувати «Порш» і при цьому дитина «посилатиме» своїх батьків, відмовляючись з ними спілкуватися. ПОПУЛЯРНА КОНФЛІКТОЛОГІЯ І ВИМОГИ СТАРШИХ, І ПОГАНІ КОМПАНІЇ… Батьки й дитина – ближчих людей немає, хоча й не завжди. Що роз’єднує їх? Якою є природа їхніх конфліктів? Що може трапитись у родині, аби дитина припинила розмовляти з батьками чи, не дай Боже, пішла з дому? ГОВОРИТИ НЕПРАВДУ НАВЧАЮТЬСЯ В НАС ІЗ ВАМИ Голова міської ради батьківського самоврядування Івано-Франківська Петро Хмельовський виокремлює кілька причин конфліктів у родині, які називають діти. Зокрема, це різні погляди на життя, несправедливість батьківських вимог, поганий характер батьків і їхня поведінка (скандали, шкідливі звички), успішність у школі. Ще діти називають власний характер, шкідливі звички. Причиною конфлікту може бути й те, що дитина мало допомагає по господарству, а також її зовнішній вигляд. Батьки можуть не схвалювати компанію сина чи доньки. Хоч учні назвали цю причину серед останніх, недооцінювати її не можна. Досвід показує: в компаніях дитина вперше пробує алкоголь чи наркотики. Пан Петро вважає, що причини конфліктів передусім не внутрішні, а зовнішні, й полягають в економічній площині, зокрема, в невлаштованості сімей. Представник батьківської громадськості пропонує ввести єдину соціальну пільгу для батьків, які виховують дітей. Ось тільки як контролювати, куди витрачатимуться кошти? Є ще й така думка. Голова Асоціації батьківських громадських організацій Кіровоградської області, директор Центру естетичного виховання «Натхнення» Світлана Хлопотіна вважає, що батьків і дітей роз’єднують два аспекти – неувага й неповага: – Неувага може бути з будь-якої сторони – чи вчительської, чи батьківської. Батьки й матері сваряться, бо загнані в заробітках. А втомлений педагог протягом багатьох годин працює в переповнених класах. Як наслідок, дитина відчуває до себе неповагу, бо її не спитали зайвий раз, не вислухали в школі, вдома. Причина конфліктів – у нас з вами самих. Діти все не з космосу беруть, вони навчаються говорити неправду в дорослих. Ми повинні бути відвертими, щирими, знаходити потрібні слова, переконувати кожного дня, насамперед власним прикладом. ЩЕ ДИТИНА ЧИ ВЖЕ ДОРОСЛИЙ? А що думають підлітки? Член обласної ради старшокласників, учень 10 класу ЗОШ № 29 м. Чернігова Дмитро Журко як приклад наводить дві крайності: інколи батьки ставляться до підлітка ще як до дитини, а іноді ніби пропускають період дорослішання і вважають підлітка дорослою людиною. Впевнені, що в нього вже є достатній рівень відповідальності. Через ці непорозуміння й виникають конфлікти. А на думку голови обласної ради старшокласників, учня 11 класу Сумської ЗОШ № 27 Станіслава Крупського, найосновніша проблема – що діти й батьки не можуть домовитись. – Ми дуже схожі на батьків, – вважає Стас. – Проте живемо в різні часи, в нас змінені інтереси й цінності. Сьогодні батьки дуже мало часу спілкуються з синами й доньками. І дитина втрачає тілесний і емоційний контакт. УЧЕНЬ І ЗАКОН НАЙЧАСТІШЕ КРАДУТЬ МОБІЛКИ Нерозуміння в родині – лише верхівка айсберга. Скільки дітей покинуто напризволяще? А скільки живе в таких родинах, де бути просто небезпечно! Тривожні дані наводить начальник Управління кримінальної міліції у справах дітей МВС України Олексій Лазаренко, зауважуючи, що кожен конфлікт має свої наслідки. Велика проблема міліції – діти, які пропали безвісти. Лише впродовж цього року майже 5 000 неповнолітніх з різних причин пішли від батьків. Правоохоронці виявили майже 300 самогубств чи спроб покінчити життя в учнівському середовищі. Також проблема – насильство в родинах. Понад 2 000 дорослих притягнуто до адмінвідповідальності за вчинення таких дій щодо дітей. Більше 150 справ порушено за злісне невиконання батьківських обов’язків. Наслідки ще жахливіші – майже 200 дітей вчинили насильство щодо своїх матерів, батьків, бабусь, дідусів і молодших дітей. Цього року діти скоїли майже 9 тисяч майнових злочинів. 5 000 випадків – крадіжки мобільних телефонів. Олексій Лазаренко наголосив, що правоохоронці проаналізували власні прорахунки в роботі з учнівською молоддю. «Вже з першого вересня наші працівники працюватимуть по-іншому. У МВС розроблено концепцію реформування нашого підрозділу. Пропонується змінити його структуру й форми роботи. Насамперед, йдеться про закріплення працівників міліції за територіальним принципом», – акцентував увагу присутніх пан Лазаренко. За його словами, в міліції планують, що за кожним фахівцем служби закріплюватимуться школи, проблемні сім’ї, особи, які перебувають на профілактичних обліках МВС. Міліціонери безпосередньо спілкуватимуться з представниками адміністрацій середніх загальноосвітніх навчальних закладів, батьківських комітетів, сім’ями, які опинилися в складних життєвих обставинах. Вони виявлятимуть ті чи інші проблеми в сімейному і шкільному середовищі й намагатимуться допомогти швидко їх розв’язати. ВІРТУАЛЬНЕ І РЕАЛЬНЕ ЧИ ПОТРІБЕН ВНУТРІШНІЙ ЦЕНЗОР? Для переважної більшості підлітків віртуальне спілкування сьогодні така сама норма, як і реальне. Але в мережі на неї чатує небезпека, причому надзвичайно серйозна. Як протистояти неконтрольованому інформаційному потокові? Школа намагається навчити дитину бути користувачем не розваг, а корисної інформації, задає алгоритм відповідальної поведінки. І так хочеться, щоб цей алгоритм копіювався на телебаченні, в інтернеті ЗРОБИЛИ НЯНЬКУ З ТЕЛЕВІЗОРА Й КОМП’ЮТЕРА – На жаль, до освітнього простору не входять ні інтернет, ні телебачення, – каже заступник голови батьківського комітету Дніпропетровського НВК № 33 Наталія Скакун. – Вони не дають освіти, лише інформацію. До того ж чи формують особистість? І що на цю особистість сиплеться і скільки, й чи може дитина цьому протистояти?.. Батьки й учителі повинні замислитися над тим, що треба виховувати внутрішнього цензора в дитині. Аби він діяв, навіть коли поруч не буде мами-тата. Щоб дитина сама могла сказати: «Ні, я не буду це дивитися». А освіту насамперед дають родина, школа, секції. Окремо Наталія Скакун прокоментувала введення інформатики в початковій школі: – Це непогано. Таким чином школа намагається навчити й батьків, які комп’ютер і телевізор зробили нянькою для своїх дітей. Школа навчає дитину бути користувачем не розваг, а корисної інформації, задає алгоритм відповідальної поведінки. І так хочеться, щоб цей алгоритм копіювався на телебаченні, в інтернеті. І щоб з усіх сторін – лише про гарне. Сподіваюсь, ми досягнемо того, що дитина матиме внутрішнього цензора. Зазвичай діти виступають беззаперечними «адвокатами» інтернету. Та лідери учнівського самоврядування мають більш помірковану точку зору, прагматичніший підхід. Більше того, багато з них надає перевагу традиційним книжкам. Проте це – відмінники… – На жаль, удома батьки не завжди контролюють сайти, якими користуються їхні діти, – констатує голова обласної ради старшокласників Рівненщини Ірина Заріцька. – Тому наша райрада вирішила провести невеличке заняття для батьків і дітей щодо правил користування інтернетом. Я займаюся в гуртках, секціях, мої друзі також. Однак у будинку творчості дуже мало таких сучасних гуртків, як з веб-дизайну, програмування. Хотілося б, аби вони були. Тоді більше дітей відвідувало б цей заклад. Нам пояснили, що для того потрібне нове обладнання. Дуже сподіваємося, що проблему буде розв’язано. ЧОГО НЕ ВІЛЬНО, ТЕ Й КОРТИТЬ Учні висловили одну думку, з якою важко не погодитись. Які заборони не запроваджуй, які позначки не став на телеекранах, все одно діти дивитимуться. Як відомо, чого не вільно, те й кортить. Тому, як вважають учені, батьки повинні змалку пояснювати дітям різницю між добрим і поганим. – Якщо дитина орієнтується на спорт, ви не заженете її за письмовий стіл, – каже Лариса Мудрак. – Якщо вона технічно зорієнтована й хоче стати програмістом, сидітиме в інтернеті три години, й не треба її звідти «видирати». Дайте їй шанс. Відносно телебачення заступник голови Нацради визнає, що телевізійникам іноді самим соромно за продукт, який вони видають: «Глядач хоче музики, концертів, розваг (інколи не зовсім інтелектуальних), і ми робимо це. Хоча ми самі батьки і знаємо про скарги». Р.S. БІНОКЛЬ У МАЙБУТНЄ Учасники форуму висловили сподівання, що такі діалоги стануть традиційними. Перший крок для цього вже зроблено. А ми додамо: якби представництво зробити ширшим і на такий форум запросити батьків і дітей із проблемних сімей, це допомогло б краще зрозуміти одне одного. – Про майбутнє запитують дітей, саме вони – наш бінокль у майбутнє, – каже заступник міністра МОНмолодьспорту Борис Жебровський. – Вважаю, що розмова була конструктивною, адже діти й батьки дізналися багато нового, – додає десятикласник Дмитро Журко. – Сюди приїхали найкращі представники областей. Упевнений, що вони зроблять правильні висновки. – Наша біда в тому, що ми не чуємо одне одного, – підбиває підсумки форуму Борис Михайлович. – Якщо в школі немає колективу, а є окремі учні, вчителі й батьки, то кожен відстоює свої інтереси, не думаючи про те, що це єдиний організм. Не ображайте дітей. У них будуть свої діти – це вічне. Ми хотіли б, аби все, що сьогодні робимо, розуміло молоде покоління. З їхньою допомогою перевірятимемо, чи ми сучасні. МОВОЮ СТАТИСТИКИ ЧИМ СТАРША ДИТИНА, ТИМ МЕНШЕ ВОНА ХОЧЕ БУТИ СХОЖОЮ НА БАТЬКІВ Цього року Український інститут соціальних досліджень імені О. Яременка на замовлення Уповноваженого Президента з прав дитини провів дослідження «Права дітей в Україні: реалії та виклики після 20 років незалежності». Опитано чотири тисячі респондентів. Одне з питань стосувалося бажання учнів жити, як їхні батьки. Причому воно мало два підпункти: «Чи хочете ви жити матеріально так, як живуть ваші батьки?» і «Чи хочете ви жити так духовно?». На перше ствердно відповіли 58 відсотків учнів, на друге – 69. Отже, майже половина дітей не хоче жити матеріально так, як їхні батьки. Ще одна тенденція, яку показало опитування, – чим старша дитина, тим менше вона хоче бути на них схожою в цих двох аспектах. Дослідження також як на долоні показує ключову причину непорозумінь у сім’ях – нестачу спілкування. Як уже зазначено, 72 відсотки батьків у будні спілкуються з дітьми менш ніж годину. Що цікаво, дорослі й діти по-різному відповідали на одні й ті самі запитання. Наприклад, на твердження «кожен у моїй сім’ї має свої обов’язки» «так» відповів 71 відсоток дітей і 90 – батьків, а на «всі члени сім’ї розуміють і підтримують одне одного» – 68 і 93 відсотки відповідно. Ще кілька цифр. Батьки 47 % дітей не знають, які проблеми турбують їхніх чад, 36 % – що дитина робить у вільний час, 26 % – де доньки й сини бувають увечері. От вам і нестача спілкування! До речі, з настанням підліткового віку дитина потроху втрачає відчуття щастя. 23 % хлопців і дівчат 16 – 17 років не вважають себе щасливими. Дмитро ШУЛІКІН, «Освіта України» № 38 Фото із сайту МОНмолодьспорту | |
Переглядів: 934 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |