23:30 "Діти біля корита" | |
Виховання Homo Americus, або Що нас очікуватиме, якщо рівнятися на їхню систему освіти Відомо, що саме під час суперечки народжується істина. Ось іще один такий матеріал, автор якого – педагог і мати – піддає нищівній критиці шкільну освіту супердержави – Сполучених Штатів Америки. А ми так звикли брати їх за взірець… Я – матір двох школярів, один з яких цього року став студентом. Сама я педагог за освітою, тому хочу поділитися своєю, підкреслю – тільки особистою, думкою стосовно сучасної системи освіти.
Чудова річ – тести. Якщо їм вірити, то, наприклад, з’ясується, що краще за всіх шкільний курс із російської мови в тій самій Росії засвоїли дітлахи з Чечні. Все це – за результатами тестів! Факт, що багато хто з дітей часто ледь уявляє, як пишеться те чи інше російське слово, мало кому цікавий. Та й навіщо? Адже бал править «Бог» об’єктивності рівня знань – ТЕСТ. Тести, як і багато іншого, продовжують сипатися на нас від мудрих людей зі Штатів. Адже вони вже справді знають, ЯК ТРЕБА навчати, жити, будувати демократичне суспільство тощо. Та ми сьогодні кажемо тільки про систему освіти. Нагадаю, що в США десь із 1960-х років почалася реформа освіти. У школах раптом з’явилися фахівці з «тренінгу вчителів», відповідальні, яких називали «агентами змін» (change agent), а невдоволених й неохочих підкорятися реформам почали миттєво звільняти. В чому полягав їхній зміст? Парадоксально, та їх свого часу точно визначив… Адольф Гітлер. НАВЧАТИ ЛИШЕ НЕОБХІДНОГО «Взагалі, людину потрібно навчати лише найнеобхіднішого. Все інше їй тільки заважатиме! У школі давати загальне, що стане фундаментом для спеціальних знань. Треба переорієнтувати освіту на навчання основного. Якою саме має бути голова в дитини, щоб засвоїти історію рідного краю, історію країни в цілому та ще й історію рейху?.. Мозок не в змозі все це ввібрати в себе. Немає ніякого сенсу навчати всіх дітей у середній школі двом мовам. Навіщо хлопчикові, який бажає займатися музикою, геометрія, фізика, хімія? Що він запам’ятає з усього цього? Нічого. Від будь-якого докладного викладу треба відмовитися. Якщо хтось має в якійсь галузі яскраво виражений талант, навіщо вимагати від нього ще якихось знань? Нехай далі працює за своєю спеціальністю!.. Я взагалі вчив лише 10 відсотків того, що опановували інші. Я дуже швидко розправлявся з уроками…» (Г. Пікер, Застільні розмови Гітлера. – Смоленськ: Русич, 1998. С. 96 – 98). США, де реформи освіти послідовно й жорстко здійснюються з 60-х, стабільно займає останнє місце серед розвинутих країн (там реформи мали безліч назв, формально попередні закінчувалися крахом – проте водночас оголошувався наступний раунд із тим самим змістом й іншим заголовком). Постає запитання: навіщо це потрібно такій «просунутій» демократичній державі? Відповідь проста: натовпом легше керувати. Та щоб створити юрбу, потрібно ґрунтовно попрацювати, вихолостивши зі свідомості людини навіть спроби до самостійного мислення. Крім того, не завадить вбити в голову дитини й думку, що без колективу вона – ніщо. ЧОМУ МИШІ ПЕРЕТВОРЮЮТЬСЯ НА ГАРБУЗ? Ось, наприклад, одна з чудових задачок, які пропонуються американським дітям: «Одного разу маленька зелена мишка застрибнула слідом за тигром на жовтий літак. Літак у повітрі перетворився на велику червону птицю, а мишка – на блакитний гарбуз. Гарбуз упав на землю, насіння проросло і стало горщиками й мисками. 1) Якого кольору була мишка? 2) Чому миші перетворюються на гарбуз? 3) Як проростає насіння? … Уявляю, що діти мають розгубитися після читання такого матеріалу. Можна сперечатися, яка частина цієї вправи більш огидна: читання чи «розуміння». Я схиляюся до іншого. Наведена «задачка» – одна з багатьох інших. І таке «чтиво» є, по суті, безглуздим вінегретом зі слів, де немає логічного поєднання або продовження в часі, й часто вони демонструють антираціональність. Такі оповідання й запитання до них начебто змушують учня відкинути природну роботу інтелекту як спробу зрозуміти сенс того, що відбувається, або імпульс природної цікавості. Під дією таких вправ діти здатні навчитися ненавидіти читання чи навіть сам процес мислення. Чи не в цьому причина кризи неписьменності в Америці – їхня шкільна програма читання? На жаль, шкідливість проникає глибше, ніж невміння й небажання читати. Постає запитання, чи не створює це приховане програмування їхньої культури жертв – покоління дітей, яке несе образу, не ладить із собою, батьками, суспільством, книжками й ідеями? Зрештою, хтось же повинен оплачувати зусилля армії психоаналітиків? НЕОБХІДНИЙ СОЦІАЛЬНИЙ КОМПРОМІС Досвідчені американські педагоги не радять дітям вдома самостійно читати. Бо «тексти для читання інтегровані в регіональну освітню стратегію, що рекомендує за один рік вводити не більш ніж 500 нових слів на будь-якому віковому рівні, щоб захистити дітей від заплутуючих ефектів перенасичення словами й ідеями». Найвідоміший сьогодні критик системи освіти, «заслужений учитель» США Джон Тейлор Гатто (http://www.johntaylorgatto.com/) написав і тримає на своєму сайті книжку з історії питання – Underground History of American Education. Він наводить цитати з педагогічних суперечок початку й першої половини ХХ століття. Епоха індустріалізації сформувала питання про виведення відповідного типу особистостей-працівників. І тоді цілком відверто говорилося про необхідний соціальний компроміс: навчання має «гасити», формувати виконавчу, групову поведінку й не занадто розвивати інтелект. Автор цитати стверджував, що це необхідний компроміс для стабільності і щастя в суспільстві. Доречно згадати й іншу академічну працю – «Культура критики» Кевіна Макдоналда, де, посилаючись на дослідження вчених, автор робить висновок, що найбільшу протидію беззаконням правлячих еліт чинять традиційні міцні білі сім’ї. Так ось, для еліт такі родини – відхилення від потрібної норми. А нормою проголошуються сім’ї, в яких діти тікають із дому, перебувають у конфлікті з батьками, відчужені тощо. Вчителі в школах строго дотримуються процедур teacher training, що старанно втілюють у життя детальні розробки й рекомендації. По суті у США після війни поставлено й успішно завершено експеримент із виведення людини нового типу. ІСТОРІЯ ПИТАННЯ ЯК РОЗПІЗНАТИ ЛІНИВОГО, АЛЕ ЗДІБНОГО? Сучасна система тестування має столітню історію Іще Галілей писав, що основний принцип ученого полягає в тому, щоб виміряти все, що піддається вимірюванню. А що не піддається – зробити таким, що можна виміряти. Психологія й педагогіка, взагалі, науки гуманітарні, однак цей принцип і для них годиться. Саме для того й призначено тести – систему завдань, що дає змогу виміряти вміння, навички й навіть інтелект. Ідея тестів насправді стара як світ. Іще в давньому Китаї тестували майбутніх воїнів, а у Стародавній Греції вперше виникли своєрідні іспити-тести для учнів. Однак їхня сучасна історія розпочалася в другій половині XIX сторіччя. Вперше для перевірки рівня знань тестування застосували у Великій Британії 1864 року. А слово «тест» виникло завдяки американському психологові Джеймсу Кеттеллу, який, власне, став «батьком» сучасної системи тестування – його тести й нині широко використовуються психологами. Стосовно системи освіти – вперше тестування випускників шкіл застосували американці в 1901 році. Саме тоді для вступу до коледжів абітурієнти мали пройти The SAT Reasoning Test – стандартне опитування, за результатами якого приймалося рішення про зарахування до навчальних закладів. Молодь складала стандартні іспити з мов, історії, математики, хімії й фізики. Психологи й педагоги серйозно захопилися ідеєю тестування на початку минулого століття. Наприклад, французький психолог Альфред Біне створив завдання, що давали можливість оцінювати коефіцієнт розумового розвитку учнів. Ще 1904 року Міністерство освіти Франції доручило йому розробити тести, які допомогли б учителеві відрізняти лінивих, але обдарованих дітей від таких, що не можуть добре навчатися за браком здібностей. Пізніше на основі тестів Біне створили широко відомий тест на коефіцієнт інтелекту (IQ). Пізніше вчені зосередилися на можливостях діагностики знань з конкретних предметів. У 30-ті роки минулого століття спеціалісти захопилися ідеєю об’єктивності тестування і створенням єдиної системи діагностики знань школярів. Радянські науковці також не були осторонь. У 20-ті роки разом з поширенням вчення Льва Виготського про цілісний розвиток дитини педагоги також розробляли «інструменти» вимірювання різних психічних та інтелектуальних навичок. Тобто – ті самі тести. Та із 30-х років минулого століття всі ці дослідження були проголошені «буржуазними», і про тестування забули надовго. Цікавість до тестів у вітчизняних педагогів відродилася вже наприкінці минулого століття. Та й справді, чи варто сліпо копіювати закордонні взірці, й чи не краще підходити до питання тестування більш критично? | |
|